Nie wysyłaj kaczek do szkoły dla orłów

2012 by

Zatrudnij dobrych ludzi  i zostaw ich w spokoju. William McKnight

 

Jest to pierwsza zasada zarządzania: nie wysyłaj swoich kaczek do szkoły dla orłów.

Dlaczego?

To proste – ponieważ to nie działa.

Nie próbuj zmieniać ludzi, szukaj tych, którzy sami się już zmienili; szukaj tych dobrych. Oni sami mogą się zmienić, ale ty nie możesz tego zrobić, ty nie możesz ich zmienić. Jeśli chcesz mieć dobrych ludzi w swoim zespole, musisz ich znaleźć. Jeśli chcesz zmotywowanych ludzi, musisz takich znaleźć, a nie liczyć na to, że ich zmotywujesz.

Nie tak dawno temu wpadła mi w oko reklama sieci hotelów w jednym z magazynów. Pierwsza linijka reklamy mówiła:

Nie uczymy naszych ludzi jak być miłym

To przykuło moją uwagę. W drugiej linijce było:

Zatrudniamy miłych ludzi

Pomyślałem sobie: „Co za sprytny skrót!”

Motywacja jest tajemnicą. Dlaczego niektórzy ludzie są zmotywowani, a niektórzy nie? Dlaczego jeden sprzedawca widzi swoją pierwszą szansę o siódmej rano podczas gdy inny dopiero o jedenastej przed południem? Dlaczego jeden z nich rozpocznie swój dzień pracy o siódmej, a inny dopiero o jedenastej? Nie wiem. Nazywam to „tajemnicą umysłu”.

Jednego razu miałem wykład dla tysiąca ludzi. Jeden z nich przyszedł i powiedział: „Mam zamiar zmienić moje życie!”. Inny przyszedł, ziewając i powiedział: „Słyszałem już  wcześniej o tym wszystkim, o czym tu mówiłeś”. Dlaczego tak jest?

Bogaty człowiek przemawia do tysiąca ludzi: „Przeczytałem tę książkę, i wraz z nią rozpoczęła się moja droga do bogactwa”. Zgadnij, jak wiele z tego tysiąca ludzi pójdzie i zdecyduje się zdobyć tę książkę? Odpowiedź brzmi: bardzo niewielu. Czyz to nie jest niesamowite? Dlaczego nie każdy pójdzie, aby zdobyć tę  książkę?

Dlaczego nie każdy dąży do tego by być bogatym i szczęśliwym? (Owszem, ludzie chcą być tacy, ale istnieje różnica pomiedzy „cheniem” a dążeniem do czegoś). Tajemnica umysłu…

Nie marnuj czasu na zmienianie kaczek w orłów. Zatrudniaj ludzi, którzy już są zmotywowani i dążą do tego, by być orłami, a następnie pozwól im się wznieść.

* * *

Swoją drogą odpowiedź na pytanie Jima Rohna może zawierać się w teorii samookreślenia (SDT), którą stworzyli behawioryści Deci i Ryan. Teoria ta wychodzi od pojęcia uniwersalnych potrzeb ludzkich. A mamy trzy takie naturalne potrzeby psychologczne: potrzebę kompetencji, potrzebę autonomii i potrzebę związku z innymi.

W sytuacji kiedy te trzy potrzeby są zaspokajane jesteśmy twórczy, zmotywowani, produktywni i szczęśliwi. A kiedy zostają one zablokowane, nasza motywacja, produktywność i szczęście gwałtownie się pogarszają.

Wszyscy mamy wrodzony popęd, który każe nam szukać samookreślenia, autonomii i powiązań z innymi ludźmi. Jeśli nic tego popędu nie krępuje, osiągamy więcej i wiedziemy szczęśliwsze i bogatsze życie.

„Jeśli istnieje w naszej naturze coś fundamentalnego, to tym czymś jest zdolność do interesowania się. Niektóre czynniki to interesowanie się ułatwiają. Niektóre je podkopują.” – wyjaśnia Ryan w rozmowie z autorem książki „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” – Danielem Pink.

Inaczej mówiąc, każdy z nas ma ów trzeci popęd (motywację wewnętrzną), jest ona po prostu wpisana w naturę ludzką.  Jednak to czy ten aspekt naszej natury ujawni sie w pełni w naszym życiu, zależy od tego czy warunki wokół będą jemu sprzyjały czy też nie. Być może właśnie tu leży „tajemnica umysłu”, o której wielokrotnie mówił Jim Rohn.

 

Dobro, którym się dzielisz wraca do Ciebie – podziel się tym artykułem:

This post has already been read 4716 times!

1 Comment

  1. Wyjątkowy artykuł, który zawiera w sobie wielką mądrość – tak naprawdę wszystko zależny od nas. Albo inaczej – wszystko zależny od naszej motywacji.
    Dziękuję za przykład z hotelem i miła obsługą – szalenie mi się spodobał.
    Diamecik ostatnio opublikował..Przedślubny tost księcia Karola sprzedany na aukcji. Za ile?My Profile

Podziel sie tym, co myślisz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

CommentLuv badge