Nie wysyłaj kaczek do szkoły dla orłów

2012 by

Zatrudnij dobrych ludzi  i zostaw ich w spokoju. William McKnight

 

Jest to pierwsza zasada zarządzania: nie wysyłaj swoich kaczek do szkoły dla orłów.

Dlaczego?

To proste – ponieważ to nie działa.

Nie próbuj zmieniać ludzi, szukaj tych, którzy sami się już zmienili; szukaj tych dobrych. Oni sami mogą się zmienić, ale ty nie możesz tego zrobić, ty nie możesz ich zmienić. Jeśli chcesz mieć dobrych ludzi w swoim zespole, musisz ich znaleźć. Jeśli chcesz zmotywowanych ludzi, musisz takich znaleźć, a nie liczyć na to, że ich zmotywujesz.

Nie tak dawno temu wpadła mi w oko reklama sieci hotelów w jednym z magazynów. Pierwsza linijka reklamy mówiła:

Nie uczymy naszych ludzi jak być miłym

To przykuło moją uwagę. W drugiej linijce było:

Zatrudniamy miłych ludzi

Pomyślałem sobie: „Co za sprytny skrót!”

Motywacja jest tajemnicą. Dlaczego niektórzy ludzie są zmotywowani, a niektórzy nie? Dlaczego jeden sprzedawca widzi swoją pierwszą szansę o siódmej rano podczas gdy inny dopiero o jedenastej przed południem? Dlaczego jeden z nich rozpocznie swój dzień pracy o siódmej, a inny dopiero o jedenastej? Nie wiem. Nazywam to „tajemnicą umysłu”.

Jednego razu miałem wykład dla tysiąca ludzi. Jeden z nich przyszedł i powiedział: „Mam zamiar zmienić moje życie!”. Inny przyszedł, ziewając i powiedział: „Słyszałem już  wcześniej o tym wszystkim, o czym tu mówiłeś”. Dlaczego tak jest?

Bogaty człowiek przemawia do tysiąca ludzi: „Przeczytałem tę książkę, i wraz z nią rozpoczęła się moja droga do bogactwa”. Zgadnij, jak wiele z tego tysiąca ludzi pójdzie i zdecyduje się zdobyć tę książkę? Odpowiedź brzmi: bardzo niewielu. Czyz to nie jest niesamowite? Dlaczego nie każdy pójdzie, aby zdobyć tę  książkę?

Dlaczego nie każdy dąży do tego by być bogatym i szczęśliwym? (Owszem, ludzie chcą być tacy, ale istnieje różnica pomiedzy „cheniem” a dążeniem do czegoś). Tajemnica umysłu…

Nie marnuj czasu na zmienianie kaczek w orłów. Zatrudniaj ludzi, którzy już są zmotywowani i dążą do tego, by być orłami, a następnie pozwól im się wznieść.

* * *

Swoją drogą odpowiedź na pytanie Jima Rohna może zawierać się w teorii samookreślenia (SDT), którą stworzyli behawioryści Deci i Ryan. Teoria ta wychodzi od pojęcia uniwersalnych potrzeb ludzkich. A mamy trzy takie naturalne potrzeby psychologczne: potrzebę kompetencji, potrzebę autonomii i potrzebę związku z innymi.

W sytuacji kiedy te trzy potrzeby są zaspokajane jesteśmy twórczy, zmotywowani, produktywni i szczęśliwi. A kiedy zostają one zablokowane, nasza motywacja, produktywność i szczęście gwałtownie się pogarszają.

Wszyscy mamy wrodzony popęd, który każe nam szukać samookreślenia, autonomii i powiązań z innymi ludźmi. Jeśli nic tego popędu nie krępuje, osiągamy więcej i wiedziemy szczęśliwsze i bogatsze życie.

„Jeśli istnieje w naszej naturze coś fundamentalnego, to tym czymś jest zdolność do interesowania się. Niektóre czynniki to interesowanie się ułatwiają. Niektóre je podkopują.” – wyjaśnia Ryan w rozmowie z autorem książki „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” – Danielem Pink.

Inaczej mówiąc, każdy z nas ma ów trzeci popęd (motywację wewnętrzną), jest ona po prostu wpisana w naturę ludzką.  Jednak to czy ten aspekt naszej natury ujawni sie w pełni w naszym życiu, zależy od tego czy warunki wokół będą jemu sprzyjały czy też nie. Być może właśnie tu leży „tajemnica umysłu”, o której wielokrotnie mówił Jim Rohn.

 

Dobro, którym się dzielisz wraca do Ciebie – podziel się tym artykułem:

This post has already been read 4257 times!

1 Comment

  1. Wyjątkowy artykuł, który zawiera w sobie wielką mądrość – tak naprawdę wszystko zależny od nas. Albo inaczej – wszystko zależny od naszej motywacji.
    Dziękuję za przykład z hotelem i miła obsługą – szalenie mi się spodobał.
    Diamecik ostatnio opublikował..Przedślubny tost księcia Karola sprzedany na aukcji. Za ile?My Profile

Podziel sie tym, co myślisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge